Náboženství naších předků před příchodem křesťanství
Zdroj:SPN
Slovanský pohanský panteon tvořil základ duchovního života a jeho vliv byl hluboký a dlouhodobý. Víra nebyla oddělenou sférou, ale přirozenou součástí života.
Bohové a jejich svět
Slované, kteří přišli do našich krajin od 6. století, si přinesli náboženství, v němž uctívali množství bohů. Každý z nich měl specifickou roli a sídlo, obvykle v přírodním světě. Tito bohové nebyli vzdálenými nebeskými bytostmi, ale živou součástí krajiny, kterou lidé každodenně vnímali.
- Perun, bůh hromu a blesku, byl hlavním bohem a ochráncem spravedlnosti a bojovníků. Jeho symbolem byla sekera nebo kladivo. Jeho kult měl významné postavení i ve střední Evropě, o čemž svědčí archeologické nálezy zbraní a idolu.
- Veles, jeho mytický protivník, vládl podsvětí, stádům, magii a básnictví. Vystupoval jako drak nebo rohatý muž – předobraz ďábla v pozdějším křesťanství.
- Svarog a jeho syn Svarožič byli spojováni s ohněm, sluncem, kovárstvím a řádem.
- Mokosh, bohyně plodnosti a ochránkyně žen, byla ženským prvkem panteonu a velmi důležitou postavou zejména pro zemědělské komunity.
Svět ve třech úrovních
Slovanská kosmologie byla rozdělená do tří sfér:
- Jav – svět lidí, fyzická realita.
- Nav – říše mrtvých, duchů a předků.
- Prav – svět bohů, věčný řád a zákon.
Tento trojitý systém vysvětloval běh světa, smysl smrti i propojení všeho živého.
Rituály, posvátná místa a magie
Slované uctívali bohy v přírodě – na vrcholcích hor, u pramenů, posvátných stromů (zejména dubů) a kamenů. Neexistovaly chrámy v klasickém smyslu slova. Místa byla považována za „brány“ mezi světy.
Rituály doprovázely každý důležitý moment v životě:
- žně,
- setba,
- svatby,
- pohřby,
- slunovraty
- plodnost
- zdraví
- ochrana.
Obětiny – jídlo, nápoje, zvířata, šperky. Předkové hráli zásadní roli a jejich duchové byli pravidelně vzpomínáni (např. svátkem „Dědkové“ – předchůdci dnešních Dušiček).
Magie nebyla považována za něco výjimečného – byla běžnou součástí života. Lidé věřili ve věštce, léčitele, čaroděje a věštili pomocí ohně, vody, kostí nebo kamenů.
Pozůstatky a příchod křesťanství
Hmotné pozůstatky pohanství jsou vzácné – většina obřadů probíhala pod širým nebem. Archeologové ale našli idoly (např. z Dřevčic či Mělnicka), obětní kameny a místa spojená s kultem – například hory Říp, Hostýn, Radhošť či Vyšehrad.
Příchod Cyrila a Metoděje v 9. století přinesl začátek proměny náboženské krajiny. Křesťané často stavěli chrámy na původních místech shromažďování a nahrazovali staré svátky novými. Přesto mnohé prvky přetrvaly – jako koledy, pálení čarodějnic nebo svatojánské ohně.
Zdroj:medium.seznam.cz
Přečtěte si také
Arcibiskupství pražské disponuje téměř 400 nájemními byty
Pražské arcibiskupství investuje do nájemního bydlení a školství. Do roku 2030 plánuje až 600 bytů.
Ukrajina je kanonickým územím Konstantinopole uvedl patriarcha Bartoloměj
Ekumenický patriarcha Bartoloměj označil Ukrajinu za kanonické území Konstantinopolského patriarchátu
Soud ani po osmi měsících nezačal projednávat kauzu děkana Brože
Městský soud v Praze ani po osmi měsících od zahájení řízení neprojednal žalobu bývalého děkana Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy Jaroslava Brože. Jednání bylo odročeno na neurčito.
Ekumenická rada církví vyjádřila soustrast nad úmrtím kardinála Duky
Ekumenická rada církví v České republice, součástí které jsou i pravoslavnou í věřící, vyjadřuje upřímnou soustrast v souvislosti s úmrtím kardinála Duky.
Nový arcibiskup Finska Elia navštívil katedrálu svatého Jiří ve Stockholmu
Arcibiskup Elia z Helsinek a céle Finska navštívil Švédsko u příležitosti svátku všech karelských svatých. Ve Stockholmu se setkal s metropolitou Kléopouem a vedl bohoslužbu pro finskou pravoslavnou komunitu.