Film „Kapitan Fantastic”: správně vychováváme děti?

Plakát k filmu. Foto: go3.tv

Plakát k filmu. Foto: go3.tv

První scéna filmu je docela šokující: v panenském lese teenager, umazaný od bláta, zabíjí jelena. A ne jen tak zabíjí, ale nožem mu podřezává hrdlo. Poté z lesa vycházejí stejně špinaví lidé – teenageři a jeden dospělý muž. Muž gratuluje teenagerovi k úspěšně absolvované iniciaci, maže ho krví a dává mu sníst jelení srdce.

Může se zdát, že je to film o indiánech nebo domorodých obyvatelích, kteří obývali Ameriku, Austrálii nebo jiné země před několika sty lety. Ale ne, to jsou moderní Spojené státy americké. A lidé, kteří zabili jelena, jsou rodina žijící daleko od civilizace. Sami si zvolili takový způsob života. Ve filmu se nic neříká o důvodech tohoto rozhodnutí. Kdo jsou rodiče v této rodině? Bývalí hippies? Následovníci nějaké sekty? Nebo snad otec je bývalý speciální voják, který prošel horkými místy, viděl smrt a nespravedlnost a je rozhořčený na celý svět?

O tom se dá jen domýšlet. Ale to není tak důležité. Důležité je, že rodiče měli nějaké své přesvědčení, které moderní společnost nesdílí, a chtěli, aby jejich děti byly vychovávány v jejich přesvědčeních, a ne v těch, které dominují v okolním světě. A proto se sami vzdálili od tohoto světa a ochránili své děti před ním. A zde vzniká celá řada otázek. Mají na to právo? Naše děti jsou naše děti nebo děti společnosti a státu?

Kolik pravoslavných věřících si při narození dětí kladlo tuto otázku? Odpovědět na ni je velmi obtížné. Pokud dítě nijak nechráníme před okolním světem, o kterém je řečeno: „Celý svět leží ve zlém“ (1 Jan. 5:19), nezachvátí ho tento svět do svých sítí? Vždyť se často stává, že dokud dítě vyrůstá ve věřící rodině, zdá se, že je vše v pořádku. Chodí do chrámu, poslušně se modlí ráno a večer, poslouchá, jak mu čtou Písmo svaté. A dítě většinou upřímně věří ve všechno toto. Taková dětská víra byla pro Ježíše Krista nejvíce ceněna, který dokonce řekl: „…Pokud se neobrátíte a nebudete jako děti, nevejdete do Království nebeského…” (Mt. 18:3).

Ale pak dítě jde do školy a jeho světový názor se začíná měnit pod vlivem toho, co se tam učí a co mu říkají vrstevníci. V pubertě děti často úplně odmítají hodnotový systém svých rodičů. Zaujmou je počítačové hry, sociální sítě, touha po hezkých věcech a všechno ostatní. Často rodiče s hrůzou zjišťují, že jejich děti začaly žít ne podle Božího zákona, ale podle zákonů tohoto světa, ve kterém „…žádost těla, žádost očí a pýcha života…“ (1 Jan. 2:6). A tak si rodiče kladou otázku: nebylo by lepší nedávat děti do školy, bylo by lepší je vzdělávat doma podle externího systému? Možná by bylo lepší je ochránit před „zkázonosným vlivem“?

Rodiče rodiny, o které je řeč ve filmu, Ben Cash a jeho žena Leslie, se rozhodli tak učinit. Koupili pozemek v lese, usadili se tam a omezili komunikaci svých šesti dětí s vnějším světem na minimum.

Dali svým dětem vynikající vzdělání, naučili je matematice, fyzice, literatuře, několika cizím jazykům. Jejich děti znají nazpaměť Listinu práv a mnoho dalšího. Kromě toho jsou připraveni na život v divočině, umí přežít v nelidských podmínkách. Jsou trénovaní a otužilí. Ale hlavně, jejich děti vyrůstají jako přesvědčení anarchisté, kteří neuznávají kapitalismus a pořádky západní společnosti. Pohrdají soukromým vlastnictvím, neuznávají moderní medicínu a farmaceutiku, považují to za pouhé vyčerpávání peněz od důvěřivých spotřebitelů. Úplně vstřebali přesvědčení svých rodičů.

A samozřejmě, jejich děti jsou naprosto nepřizpůsobené životu ve společnosti. Nevědí, jak komunikovat se svými vrstevníky, jak budovat vztahy s opačným pohlavím, nemohou používat elementární výhody civilizace. Rodiče si to vše uvědomovali, ale považovali za mnohem důležitější vychovat své děti ve svých přesvědčeních než to všechno. Ben byl o tom naprosto přesvědčen, zatímco Leslie s hrůzou přemýšlela o katastrofě, která čeká jejich děti v dospělosti. Její vědomí se rozdělovalo, trhalo mezi tím štěstím, v němž žili daleko od lidí, a pochopením, že to vše je umělé, že děti pak nebudou moci žít normální život. Její psychika to rozdělení nevydržela a začala selhávat.

Leslie začaly propuknout psychotické záchvaty a panické ataky, kvůli nimž se přece jen museli uchýlit k moderní medicíně a umístit ji do kliniky. Pravděpodobně se to stalo už příliš pozdě a lékaři nedokázali stabilizovat její stav. Po několika neúspěšných pokusech se jí přece jen podařilo ukončit svůj život.

Rodiče Leslie, a zejména otec, zřejmě považovali Bena za viníka všeho, co se stalo s jejich dcerou, a proto mu zakázal se ukázat na pohřbu pod hrozbou zatčení a odebrání dětí sociálními službami. Ale děti velmi chtěly pohřbít mámu a Ben se rozhodne jet. Je tu i další okolnost, která ho k tomu nutí. Nachází závěť Leslie, v níž si přeje, aby její tělo bylo zpopelněno, protože je buddhistka. A rodiče Leslie jsou křesťané a chtějí ji pohřbít na hřbitově, s čímž Ben kategoricky nesouhlasí.

A tak děti, které vyrostly v lese, měly téměř žádnou komunikaci s vnějším světem, se setkávají s tímto světem. U někoho se okamžitě spustí obranná reakce, někdo upřímně nechápe, proč nemohou využívat výhody civilizace, například pít Coca-Colu a jíst hamburger, a někdo se rozhořčuje na otce, který je připravil o mnohé možnosti a potěšení.

Jeden epizod z jejich cesty nutí zamyslet se nad jevem, který je docela typický pro sektářské vědomí. V supermarketu Ben předstírá, že má srdeční záchvat a během vzniklého zmatku děti okrádají obchod, odnášejí si z něj potraviny.

Tomu se říká „Operace: záchrana jídla“. Ukazuje se, že tato operace byla pečlivě promyšlena a nacvičena. Každé dítě zná svou roli. Někdo odnáší zboží, jiný strká otci do úst tablety, které prý zapomněl vz

Přečtěte si také

Byl svatý Simeon Nový Teolog autistou?

25. března církev slaví památku Símona Nového Teologa.

Příběhy o starobylé Církvi: první hierarchie

Dnes se vede mnoho sporů o církevních statusech a jurisdikcích. Je těžké se v tom vyznat. Na pomoc může přijít pochopení, jaká byla Církev na začátku své historie.

Novomučedníci 20. století: metropolita Anatolij Oděský

Světící mučedník Anatolij začal svou činnost jako vědec a pedagog, a skončil jako mučedník a vyznavač. Jaké lekce si můžeme vzít z jeho života?

„Hra na oliheň“: apoteóza krutosti nebo evangelické varování?

Série je známá svým krutým a krvavým obsahem. Hráči jsou nuceni bojovat o svůj život, účastníce se dětských her. Násilí a agrese, i v kontextu fiktivních událostí, mohou být vnímány jako norma.

„Pikaso“: církevní hymnografie a přednáška otce Lavra

Úryvky z knihy Andreje Vlasova „Picasso. Část první: Práce“. Epizoda 21.

„Především si získej vnitřní klid.“

Paměti archimandritu Kyrilla (Pavlova) ♰ 20. února 2017