Proč je Česko méně nábožné než Polsko a Slovensko?

Polsko: víra jako základ národní identity

Katolicismus v Polsku není jen náboženstvím, ale také nedílnou součástí identity národa. V 19. století, kdy Polsko zmizelo z mapy Evropy a bylo rozděleno mezi mocnosti, hrála církev roli ochránkyně jazyka, tradic i pocitu sounáležitosti. Kostel byl pro Poláky místem, kde mohli prožívat svou národní identitu, i když stát sám neexistoval.

Ve 20. století se klíčovou postavou stal papež Jan Pavel II., který Poláky povzbuzoval v odporu proti komunismu a stal se morální autoritou pro celou střední Evropu. Dnes se ke katolické církvi hlásí více než 70 % obyvatel Polska a víra zůstává přítomna v politice, vzdělání i veřejném životě.

Polsko však prochází procesem sekularizace podobně jako zbytek Evropy. Zatímco v roce 2011 se ke katolické církvi hlásilo přes 90 % obyvatel, v roce 2021 to bylo už jen kolem 71 %. Nejvíce se od víry odklání mladší generace ve velkých městech, což souvisí s kulturními změnami, globalizací i odporem vůči příliš silnému zapojení církve do politiky. Budoucnost náboženského života v Polsku tak bude záležet na tom, zda si církev dokáže udržet důvěru nové generace – jisté je jen to, že podíl praktikujících katolíků postupně klesá. Naopak počet věřících pravoslavného vyznání mírně stoupá – podle sčítání lidu z roku 2021 jich bylo 503 996.

Slovensko: spojení víry s národními dějinami

Slovensko má podobný příběh jako Polsko – víra, zejména katolicismus, byla historicky úzce spjata s obranou národa. Na venkově určovaly církevní svátky rytmus roku, lidová zbožnost, poutě, mariánská úcta či vztah ke sv. Cyrilu a Metodějovi byly hluboce zakořeněné.

Také v období komunismu hrála katolická církev roli významného duchovního odporu. Symbolickým momentem se stala „svíčková manifestace“ v Bratislavě v roce 1988, kdy věřící veřejně požadovali náboženskou svobodu – šlo o jednu z prvních masových demonstrací proti režimu.

Podle sčítání lidu z roku 2021 se křesťanským vyznáním hlásilo 68,8 % obyvatel Slovenska, z toho 55,8 % ke katolické církvi. V roce 2001 to přitom bylo více než 85 %, což ukazuje na patrný úbytek. Ve městech, zejména v Bratislavě, zároveň roste počet obyvatel bez vyznání – dnes tvoří přibližně 23,8 % populace. Přesto tradiční poutní místa jako Šaštín, Levoča nebo Mariánka každoročně přitahují desetitisíce věřících. Počet pravoslavných křesťanů na Slovensku dosáhl podle posledního sčítání 50 677.

Česká republika: od husitství k ateismu

České země prošly zcela odlišným vývojem. Už ve středověku se zde objevilo silné protikatolické hnutí – husitství. Jan Hus a jeho následovníci položili základ dlouhodobé nedůvěry k římské církvi.

Za habsburské monarchie byla katolická církev pevně propojena se státní mocí, což mnozí vnímali jako nástroj útlaku. Po vzniku Československa v roce 1918 stát podporoval spíše sekulární hodnoty a vznikla i Církev československá husitská jako alternativa k Římu.

Komunistický režim po roce 1948 církev tvrdě potlačil – duchovní byli pronásledováni, semináře uzavírány a církevní majetek zestátněn. Zatímco v Polsku a na Slovensku byla církev symbolem odporu a naděje, v Československu byla oslabena a část společnosti ji vnímala i jako kolaborující.

Dnes se k nějaké církvi hlásí jen kolem 20 % obyvatel Česka. Podle Eurobarometru (2019) se 72 % Čechů označuje za nevěřící – jde o nejvyšší číslo v celé EU. K pravoslavné církvi se v roce 2021 hlásilo 40 681 lidí, což představuje nárůst oproti minulým sčítáním – zejména díky migraci ze zahraničí.

 

Přečtěte si také

Proč je Česko méně nábožné než Polsko a Slovensko?

Polsko a Slovensko si dodnes udržují silnou náboženskou identitu, zatímco Česká republika patří k nejateističtějším zemím Evropy. Důvody sahají hluboko do historie a jsou spojené s politikou, kulturou i národními dějinami.

Patriarcha Bartoloměj se zúčastnil ekumenické bohoslužby ve Švédsku

V neděli 24. srpna se v luteránské katedrále v Uppsale uskutečnila ekumenická modlitební bohoslužba s mottem „Čas pro Boží mír“, připomínající sté výročí stockholmské konference z roku 1925.

Požehnanie nového školského roka v Bratislave

V Bratislave sa uskutoční slávnostné otvorenie školského roka modlitbou a spoločným programom pre deti aj rodičov.

V Polsku pravoslavní kaplani navštívili 19. Nadbužanskou brigádu

Pravoslavní kaplani zavítali k vojákům na polsko-běloruské hranici, aby posílili jejich duchovní podporu.

Biskup stuttgartský Iov: V Kyjevské lávře se opakují sovětská rouhání

Arcibiskup Iov poskytl exkluzivní komentář pro SPN k událostem v Kyjevskopečerské lávře a přirovnal je k tragickým událostem spojeným s pronásledováním Církve před sto lety.

Polská pravoslavná církev kanonizuje mučedníky Katyně

Polská autokefální pravoslavná církev oznámila, že 16.–17. září 2025 se uskuteční slavnostní kanonizace tzv. „Mučedníků katyňských“.