Proč je Česko méně nábožné než Polsko a Slovensko?

Polsko: víra jako základ národní identity

Katolicismus v Polsku není jen náboženstvím, ale také nedílnou součástí identity národa. V 19. století, kdy Polsko zmizelo z mapy Evropy a bylo rozděleno mezi mocnosti, hrála církev roli ochránkyně jazyka, tradic i pocitu sounáležitosti. Kostel byl pro Poláky místem, kde mohli prožívat svou národní identitu, i když stát sám neexistoval.

Ve 20. století se klíčovou postavou stal papež Jan Pavel II., který Poláky povzbuzoval v odporu proti komunismu a stal se morální autoritou pro celou střední Evropu. Dnes se ke katolické církvi hlásí více než 70 % obyvatel Polska a víra zůstává přítomna v politice, vzdělání i veřejném životě.

Polsko však prochází procesem sekularizace podobně jako zbytek Evropy. Zatímco v roce 2011 se ke katolické církvi hlásilo přes 90 % obyvatel, v roce 2021 to bylo už jen kolem 71 %. Nejvíce se od víry odklání mladší generace ve velkých městech, což souvisí s kulturními změnami, globalizací i odporem vůči příliš silnému zapojení církve do politiky. Budoucnost náboženského života v Polsku tak bude záležet na tom, zda si církev dokáže udržet důvěru nové generace – jisté je jen to, že podíl praktikujících katolíků postupně klesá. Naopak počet věřících pravoslavného vyznání mírně stoupá – podle sčítání lidu z roku 2021 jich bylo 503 996.

Slovensko: spojení víry s národními dějinami

Slovensko má podobný příběh jako Polsko – víra, zejména katolicismus, byla historicky úzce spjata s obranou národa. Na venkově určovaly církevní svátky rytmus roku, lidová zbožnost, poutě, mariánská úcta či vztah ke sv. Cyrilu a Metodějovi byly hluboce zakořeněné.

Také v období komunismu hrála katolická církev roli významného duchovního odporu. Symbolickým momentem se stala „svíčková manifestace“ v Bratislavě v roce 1988, kdy věřící veřejně požadovali náboženskou svobodu – šlo o jednu z prvních masových demonstrací proti režimu.

Podle sčítání lidu z roku 2021 se křesťanským vyznáním hlásilo 68,8 % obyvatel Slovenska, z toho 55,8 % ke katolické církvi. V roce 2001 to přitom bylo více než 85 %, což ukazuje na patrný úbytek. Ve městech, zejména v Bratislavě, zároveň roste počet obyvatel bez vyznání – dnes tvoří přibližně 23,8 % populace. Přesto tradiční poutní místa jako Šaštín, Levoča nebo Mariánka každoročně přitahují desetitisíce věřících. Počet pravoslavných křesťanů na Slovensku dosáhl podle posledního sčítání 50 677.

Česká republika: od husitství k ateismu

České země prošly zcela odlišným vývojem. Už ve středověku se zde objevilo silné protikatolické hnutí – husitství. Jan Hus a jeho následovníci položili základ dlouhodobé nedůvěry k římské církvi.

Za habsburské monarchie byla katolická církev pevně propojena se státní mocí, což mnozí vnímali jako nástroj útlaku. Po vzniku Československa v roce 1918 stát podporoval spíše sekulární hodnoty a vznikla i Církev československá husitská jako alternativa k Římu.

Komunistický režim po roce 1948 církev tvrdě potlačil – duchovní byli pronásledováni, semináře uzavírány a církevní majetek zestátněn. Zatímco v Polsku a na Slovensku byla církev symbolem odporu a naděje, v Československu byla oslabena a část společnosti ji vnímala i jako kolaborující.

Dnes se k nějaké církvi hlásí jen kolem 20 % obyvatel Česka. Podle Eurobarometru (2019) se 72 % Čechů označuje za nevěřící – jde o nejvyšší číslo v celé EU. K pravoslavné církvi se v roce 2021 hlásilo 40 681 lidí, což představuje nárůst oproti minulým sčítáním – zejména díky migraci ze zahraničí.

 

Přečtěte si také

Je Pravoslavná církev v českých zemích pod vlivem Ruska ?

Naše redakce připravila analytický článek, který upozorňuje na nepodložená a rozporná tvrzení o údajném „ruském vlivu“ v Pravoslavné církvi v českých zemích.

V Lublinu ocenili mladé autory v ikonografickém konkursu

V Lublinu proběhla slavnostní gala Diecézního konkursu Ikony Lubelszczyzny, během níž byli oceněni mladí autoři, kteří se věnují tvorbě ikon a rozvíjení pravoslavné tradice regionu.

„Trůnní svátek s Jeho Svatostí“

Archivní článek kněze Anastasia Gocópula připomíná události spojené s návštěvami papežů ve Fanaru a upozorňuje na opakující se ekleziologické problémy v přístupu k Římu.

Prezident Řecka přijal amerického arcibiskupa Elpidofora

V Aténách proběhlo setkání prezidenta Konstantinose A. Tasoulase s arcibiskupem Elpidoforem, který představil aktuální dění v řecké archieparchii v USA a její roli v životě tamní diaspory.

Domobrany brání nigerský venkov před rostoucím banditismem

Nigerské venkovské oblasti čelí prudkému nárůstu násilí, kvůli němuž se dobrovolnické domobrany staly hlavní ochranou komunit, kde státní bezpečnost často chybí.

Archimandrita Gregorios se stal novým metropolitou Ankary

V Konstan­tinopoli proběhla volba nového metropolity Ankary, při níž byl archimandrita Gregorios jednomyslně zvolen hierarchy Ekumenického patriarchátu.