Biblické motivy v Letopisech Narnie
Biblické motivy v Letopisech Narnie: pohádka, nebo dětské evangelium?
Nedávno jsem se znovu podíval na filmovou trilogii Letopisy Narnie. Filmy, které jsem jako dítě miloval pro jejich atmosféru, příběh a pohádkovost, na mě teď, v dospělosti, působily úplně jinak. Obzvlášť první díl mi najednou připadal jako zvláštní směs řecké mytologie, biblických motivů a prvků převzatých z jiných pohádek. A ještě k tomu se tam zničehonic objeví Santa Claus.
Ale při sledování druhého dílu mě napadlo, jestli to celé není vlastně přeříkání Bible pro děti. Na konci totiž lev Aslan nabízí lidem, kteří nechtějí zůstat v Narnii, možnost odejít do jiného světa. A protože jsou první, kdo se k tomu odhodlají, žehná jim a přeje jim šťastný život. V tu chvíli mi to docvaklo: to je přesně to, co by udělal Bůh.
Když jsem začal hledat odpovědi, zjistil jsem, že jsem nebyl sám. Mnoho lidí se k Narnii vrátilo až v dospělosti a najednou v ní viděli něco úplně jiného. Zejména silnou přítomnost biblických paralel.
O autorovi
Clive Staples Lewis (1898–1963) byl irský spisovatel, jeden z nejúspěšnějších britských autorů 20. století a profesor středověké a renesanční literatury v Cambridge. Po narození byl pokřtěn v anglikánské církvi, ale jako teenager víru opustil. K návratu ke křesťanství ho přivedli až přátelé, mezi nimi katolík J. R. R. Tolkien.
Ačkoliv, jak zdroje na internetu píší, nebyla první kniha zamýšlena jako vědomý alegorický přepis evangelia, jeho vlastní víra se do příběhů nevyhnutelně otiskla. A proto v nich najdeme tolik biblických motivů.
1) Smrt a Vzkříšení Krista (1. díl: Lev, čarodějnice a skříň)
V prvním filmu lev Aslan přináší sám sebe v oběť, aby zachránil Edmunda, který se provinil zradou. Bílá čarodějnice jeho oběť přijímá, Aslana zabíjí a slaví vítězství.
Ale Aslan vstává z mrtvých a zlo je nakonec poraženo. Tady je paralela naprosto zřejmá:
- čarodějnice = ďábel,
- Aslan = Kristus.
2) Hřích a pokání (3. díl: Plavba Jitřního poutníka)
Ve třetím filmu se Eustác, sobecký a protivný kluk, promění v draka, a to zcela po zásluze. Jeho proměna symbolizuje vnější podobu jeho vnitřního stavu. Aby se mohl vrátit zpět k lidské podobě, musí zvléct dračí kůži, tedy odvrhnout hřích. Pokouší se o to sám, ale nejde to. Teprve Aslan je ten, kdo ho dokáže skutečně očistit.
Poselství je jasné: Člověk se sice může snažit o pokání, ale skutečně zachránit může jen Bůh, když k němu sám člověk směřuje.
3) Aslan jako Bůh a děti jako obraz duchovní cesty
Ve všech třech filmech Aslan děti učí, vede je a pomáhá jim zbavit se hříchů, každý z nich jiných.
Peter a Zuzana, ve druhém filmu jim Aslan říká, že se už do Narnie nevrátí. Ne proto, že by je odmítal, ale protože „vyrostli“. Symbolicky to znamená, že se zbavili svých nejsilnějších nedostatků: Peter – pýchy a touhy vše řešit silou. Zuzana – přehnané racionality a nedůvěry. Jsou připraveni na život ve skutečném světě.
Edmund a Lucie, jejich cesta ještě neskončila. Edmund musí znovu čelit svému starému démonu: touze po moci, závisti a potřebě si něco dokazovat. Je symbolické, že ten, kdo jednou Narnii zradil kvůli tureckým bonbonům, znovu bojuje s téměř stejným hříchem, tentokrát uvnitř sebe. Lucie zase zápasí s jiným pokušením: srovnává se se Zuzanou, chce být krásnější, obdivovanější. Narnie jí ukáže, jak si může člověk zničit vlastní identitu tím, že chce být jako někdo jiný. A Aslan ji vede zpět.
4) Stvoření světa a vznik zla (Kniha: Čarodějův synovec)
Tentokrát v knize, sledujeme vznik Narnie. Zatímco náš svět byl podle Bible stvořen Božím Slovem, Narnie vzniká Aslanovou písní. Vidíme dokonalost prvotního světa, ale i pád, který do něj vstoupí. Lewis tím naznačuje, že Bůh nikdy neopouští padlé lidstvo ani porušený svět – že má promyšlený plán spásy.
Závěr: Narnie je však jen pohádkou
Když se na Narnii díváme jako děti, je to jen fantasy. Když se na ni díváme jako dospělí, vidíme toho mnohem víc.
- duchovní lekce
- motivační příběhy
- biblické paralely
- cestu od hříchu k pokání
- Aslana jako obraz Boha, který vede každého člověka podle jeho osobní zralosti
Avšak považovat filmy a knihy o Nárnii za evangelium nelze. Jsou to pohádky, které se inspirují křesťanstvím, ale nejsou náhradou Písma. Narnie je jen kouzelný svět, kde Lewis pomocí příběhu a symbolů mluví o tématech, která ho samotného formovala – o víře, lidskosti a zápase o dobro.
SPN nedávno vysvětlil co je to Filioque? Proč se kvůli jedné větě rozdělila církev?
Přečtěte si také
Ekumenický patriarchát si připomněl 60. výročí zrušení anathem z roku 1054
Šedesát let od zrušení anathem: Ekumenický patriarchát zdůrazňuje potřebu smíření a teologického dialogu.
Pražský chrám sv. Kateřiny přivítal hosta z Gruzie
Na chrámový svátek svaté Kateřiny Alexandrijské sloužil v pražském chrámu sváteční liturgii arcibiskup Michal spolu s hostem z Gruzie, archimandritou Ilijou.
Košice: Nedeľná škola predstavila Serafima Rosea a jeho duchovný odkaz
Nedeľná škola predstavila život a dielo Serafima Rosea aj slovenský preklad jeho knihy
UNESCO vzalo pod ochranu kulturní objekty Ukrajiny, mezi nimi 6 chrámů UPC
UNESCO rozšířilo seznam objektů kulturního dědictví Ukrajiny.
Spojené státy omezí víza kvůli násilí na křesťanech v Nigérii
Washington oznámil nové sankce proti osobám odpovědným za útoky na křesťany v Nigérii, přičemž opatření se mají vztahovat i na jejich rodinné příslušníky.