Rozhovor s bývalým duchovním PCU pro SPN: "Konstantinopol lituje Tomosu"

Zdroj: SPN v USA

11. prosince 2025 – V exkluzivním rozhovoru pro Svaz pravoslavných novinářů v USA, promluvil bývalý kněz Pravoslavné církve Ukrajiny (PCU) o svých osobních zkušenostech uvnitř této struktury.

Otec Jaroslav Jasenec, který je nyní součástí Ukrajinské pravoslavné církve – Kyjevského patriarchátu, nedávno PCU opustil a popsal řadu odhalení o tom, jak tato struktura funguje. Navazuje na jeho dřívější prohlášení pronesená bezprostředně po odchodu, včetně tvrzení, že v PCU jsou vysvěcováni mnozí, kteří ani neznají Vyznání víry.

Jasenec se narodil v roce 1992 v ateistické rodině vědců v Kyjevě a ke křesťanství konvertoval v 18 letech. Studoval na Lvovské katolické univerzitě, na Mezinárodní akademii filozofie ve Španělsku a diplom získal na Černovické teologické akademii na Ukrajině. Knězem se stal v roce 2018, vysvěcený samozvaným patriarchou Filaretem (UPC-KP), poté, co řadu let sloužil jako podjáhen.

Před válkou získal také titul na Řecké pravoslavné teologické škole Holy Cross v Brookline v USA, kde studoval distančně a psal diplomovou práci o historii ukrajinské církve od roku 1989.

Jasenec vysvětlil, že PCU by se měla označovat jednoduše jako „Církev Epifanije“. Uvedl, že byl do PCU automaticky začleněn pod "metropolitu PCU" Epifanije Dumenkа po tzv. sjednocovacím sněmu a udělení Tomosu o autokefalii Ekumenickým patriarchou Bartolomějem na přelomu let 2018–2019.

Po tomto sněmu se Filaret, který se cítil dotčen titulem „čestný patriarcha“ a očekával, že bude primasem nové struktury, rozhodl obnovit UPC-KP, ke které se Jasenec nyní vrátil.

Během svého působení v PCU se však Jasenec stal kaplanem a kombinoval farní službu s kaplanskou službou na frontové linii.

Rozhodnutí opustit PCU

Ohledně svého rozhodnutí opustit PCU a vrátit se do UPC-KP uvedl Jasenec, že existovaly osobní i objektivní důvody.

„Když byla tato církev vytvořena, už tehdy se mi mnohé nelíbilo, ale myslel jsem si, že je velmi nová, velmi mladá, a chyby minulosti budou napraveny,“ řekl. „Vytvoří se nové tendence… a vše se zlepší.“

Jak však roky plynuly bez zlepšení, rostl jeho hněv:

„Viděl jsem, že politika Epifanije spočívá v odstraňování všech silných osobností z vedení církve a obklopování se pouze těmi, kdo mu byli osobně loajální.“ Tvrdil, že „bohužel je v UPC mnoho proruských kněží a biskupů, ale mnozí jsou proukrainští a chtějí, aby byla tato církev nezávislá“. Dodal, že ruská invaze byla pro mnoho hierarchů šokem.

„Mnozí z nich považovali Rusko za naše bratry, a nyní pochopili, že to bratři vůbec nejsou,“ řekl. „V církvi metropolity Onufrije začal velký pohyb za úplnou nezávislost.“

Ukrajinský stát a PCU však podle něj prohlásily, že celá UPC je složena z ruských agentů. To bylo podle Jasenec záminkou  k zahájení zabírání chrámů a oslabení vlivu UPC na náboženský život v zemi.

„Dělalo se to velmi špatným, nedemokratickým a krutým způsobem,“ řekl. „Naprosté ne-křesťanské jednání, a já jsem se na tom nechtěl podílet.“

Podle něj PCU nemá dostatek kněží, má málo farností, téměř žádné monastýry a úroveň vzdělání je nízká.

„Církev Epifanije je závislá na ekumenickém patriarchovi a tento prvek ‚patriotismu‘ není vlastně patriotismus – pouze slouží zájmům současné ukrajinské ideologie. Děláme v podstatě totéž, co nyní dělá církev v Rusku: slouží Putinovu režimu.“

Útoky proti UPC podle něj poškozují pověst samotného "primase PCU" Epifanije Dumenka. Dodal, že Epifanij Dumenko zradil svého mentora Filareta, „který mu dal vše“.

PCU podle něj neměla Filareta ráda i proto, že byl „ultrakonzervativní“ a neztotožňoval se se západními liberálními hodnotami, které jsou na Ukrajině prosazovány.

„Jednoho dne jsem pochopil, že musím dát své svědomí i svého Boha na první místo,“ řekl. „Proč se účastním této struktury? To byl důvod, proč jsem se rozhodl odejít jednou provždy.“

Formace kněží

Podle Jasenec mají jen málokteří v PCU skutečnou touhu stát se kněžími a ti, kteří ji mají, nemají zájem o teologii. Hlavní motivací je podle něj finanční stabilita a jistota farnosti. Pokud je člověk „loajální systému“, může být dokonce bohatý.

„Nemají hluboký zájem o teologii a nechtějí bádat, aby vytvářeli velká teologická díla,“ řekl Jasenec.

Dodal, že mnozí vysvěcení neznají ani znamení kříže a nedokážou recitovat z paměti Vyznání víry.

Pro ilustraci porovnal úroveň teologických konferencí na Kyjevské teologické akademii (PCU) a na semináři sv. Vladimíra v USA.

„V nepravoslavné zemi s velmi nízkým financováním církve a bez státní podpory je úroveň vzdělání mnohem vyšší,“ řekl.

V Kyjevě podle něj profesoři nemají publikace a kdokoli s „nejmenší touhou“ být vysvěcen knězem, vysvěcen bude – bez ohledu na vzdělání. I biskupové podle něj nemají odpovídající kvalifikaci.

Přidal také osobní zkušenost: když žádal o doporučující dopis od "primase PCU" Epifanije Dumenka pro studium v USA, odmítl s ním i mluvit.

„Zeptal se: ‚Proč potřebuješ ještě jeden diplom? Už jeden máš.‘ Nemá zájem o dobře vzdělané kněze,“ uvedl Jasenec.

Složitost vztahu mezi církví a státem na Ukrajině

Jasenec tvrdí, že "primas PCU" Epifanij Dumenko dostává příkazy od státu, protože úřady chtějí vytvořit jednu národní církev. Ve státě s velkou přítomností řeckokatolíků a protestantů nelze podle něj dosáhnout jednoty na základě dogmatu, a proto je třeba ji založit na národní identitě.

„Potřebují takovou státní církev, která bude sloužit státu,“ řekl.

Dodal, že "primas PCU" Epifanij Dumenko nechce pravou jednotu, protože by ztratil svou pozici. Případný sjednocovací sněm by měl většinu biskupů UPC a metropolita Onufrij by byl zvolen primasem.

„Epifanijus a jeho příznivci by přišli o moc, proto to nechce,“ řekl.

Dodal také, že podle jeho informací lituje ekumenický patriarcha Bartoloměj udělení Tomosu.

„Řekl Epifanijovi: ‚Dal jsem ti Tomos, abys sjednotil pravoslaví, a ty ho rozděluješ.‘ Když viděl násilné obsazení chrámu v Čerkasech, svolal synod a dokonce diskutovali o tom, že Tomos vezmou zpět,“ uvedl Jasenec. „Nakonec však řekli, že by to tvrdě zasáhlo jejich pověst.“

Kvůli tomu podle něj roste napětí mezi "primas PCU" Epifanijem Dumenkem a patriarchou Bartolomějem.

Konstantinopol si je situace vědom

Jasenec uvedl, že podle jeho informací se ekumenický patriarchát snažil regulovat situaci ohledně násilného zabírání chrámů a pronásledování UPC, ale Epifanij Dumenko se vidí jako ten, kdo všechno řídí.

„Protože je podporován státem, je velmi těžké něco změnit. Myslím, že patriarcha Bartoloměj už se ani nesnaží,“ řekl.

Podle něj se vztahy mezi "primas PCU" Epifanijem Dumenkem a ekumenickým exarchou na Ukrajině výrazně zhoršily a dlouho spolu nekoncelebrovali.

Celý hodinový rozhovor lze zhlédnout na YouTube kanálu SPN v USA.

Dříve SPN informoval o tom, že biskup Izaiáš se setkal s "metropolitou PCU" Alexandrem Drabynkem.

Přečtěte si také

Při oslavě Chanuky bylo v Praze veřejně rozsvíceno první světlo

Na náměstí Jana Palacha bylo v Praze zahájeno slavení Chanuky veřejným rozsvícením prvního světla na chanukiji. Slavnost provázela modlitba, zpěv i připomínka obětí nedávného útoku v Austrálii.

Bohoslovci z Prešova zazpívali koledy seniorům v zařízení Atrium

Studenti Pravoslavného kňazského seminára PU v Prešove potěšili seniory zařízení Atrium koledami.

Prezident Pavel navštívil židovskou školu a vymezil se proti antisemitismu

Prezident Petr Pavel vyzval k ochraně menšin a důraznému postupu proti antisemitismu.

Rozhovor s bývalým duchovním PCU pro SPN: "Konstantinopol lituje Tomosu"

Otec Jaroslav Jasenec, nyní kněz Ukrajinské pravoslavné církve – Kyjevského patriarchátu, hovořil pro SPN v USA o náboženské a geopolitické situaci na Ukrajině.

Američtí zákonodárci vyjádřili solidaritu s Ukrajinskou pravoslavnou církví

V rámci Dne akce společnosti sv. Jana Šanghajského a Sanfranciského na Capitol Hill přednesli kongresmanka Anna Paulina Luna (R-FL), kongresman Eli Crane (R-AZ) a kongresman Derrick Van Orden (R-WI) zásadní prohlášení o podpoře UPC během tiskové konference.

Předseda řecké obce Jeruzaléma navštívil ekumenického patriar­chu

Ekumenický patriarcha Bartoloměj přijal v Konstantinopoli předsedu řecké obce Jeruzaléma Anastasiose Damianose, který požádal o jeho požehnání a vyjádřil úctu ekumenickému patriarchátu.