Jakub Jiří Jukl vysvětluje: Proč PCU nemůže působit v ČR
ThDr. Jakub Jiří Jukl, Th.D. v rozhovoru vysvětluje, proč mohou na území české autokefální církve sloužit jen kněží s požehnáním místního biskupa.
Člen Eparchiální rady pražské pravoslavné eparchie Jakub Jiří Jukl, absolvent oboru Pravoslaví na Husitské teologické fakultě UK a postgraduálního studia Historické teologie na Evangelické teologické fakultě UK, se v nedávném rozhovoru na YouTube kanále Michala Jaroňe na téma finanční situace v Pražské eparchii vyjádřil mimo jiné k tématu působení PCU (Pravoslavné církve Ukrajiny) v České republice. Vysvětlil zejména to, proč na území autokefální církve nemohou sloužit duchovní bez požehnání místního eparchiálního biskupa.
Kdo může v ČR sloužit?
Téma se otevřelo ve chvíli, kdy moderátor položil otázku, jak je určováno, který kněz má v dané farnosti sloužit.
Jakub Jiří Jukl v odpovědi zdůraznil základní principy kanonického pořádku:
„Církevní obec může mít jenom toho kněze, kterému ten biskup požehná. Žádný jiný kněz v té eparchii sloužit nemůže, než ten, který má požehnání biskupa. A to je vlastně naprostý základ… ta výsada a ten poklad, že my jsme autokefální církev, která má kanonickou výlučnost na celém území bývalého Československa, České a Slovenské republiky. Nemůže tady sloužit žádný jiný kněz než ten, kterému požehná místní biskup.“
Kněží PCU na území ČR a závažný kanonický problém
Zásadní problém podle Jakuba Jiřího Jukla nastává u "duchovních" PCU, kteří v České republice slouží s odvoláním na požehnání cařihradského patriarchátu.
Jakub Jiří Jukl k tomu uvedl:
„A pak údajně tady jsou – nebo oni tady jsou – nějací kněží Ukrajinské pravoslavné církve, která dostala autokefalitu od Cařihradského patriarchátu (myslí se tím PCU). A ti tady slouží údajně s požehnáním cařihradského patriarchy. A to je samozřejmě kanonický obrovský problém, protože oni tu nemůžou a nesmějí sloužit bez požehnání místního eparchiálního biskupa. V případě, tady slouží v Praze, takže nemůžou sloužit bez požehnání vladyky Michala. Prostě to není možné."
Dodal, že ani cařihradský patriarcha nemůže obejít místního biskupa:
„A ani jim k tomu nemůže kanonicky požehnat cařihradský patriarcha, protože i kdyby si ten Tomos, který nám vydal, vyložil nejpřísněji, tak on si může pozvat vladyku Michala do Cařihradu a může tam na něj tlačit, aby to požehnal. Ale když to vladyka Michal nepožehná, tak to prostě nejde.“
Otázka „papežství“ a role Konstantinopole
V reakci na tato slova moderátor označil postup Konstantinopole za něco, co mu připomíná „papežství“.
Jakub Jiří Jukl jeho připomínku rozvedl:
„Papež je biskupem u každé diecéze katolické církve, má práva biskupa. Ale to cařihradský patriarcha nemá. Takže nemůže žehnat cizí eparchii, nějakým kněžím, aby tady sloužili. A tohle je záležitost právě toho, že my jsme tady autokefální a máme kanonickou výlučnost.“
Ruské podvorje a jeho postavení
V rozhovoru se připomnělo i působení ruského podvorje. Moderátor poukázal na to, že ruská církev zde má vlastní působení.
Doplnil, že podvorje Moskevského patriarchátu v Karlových Varech funguje dlouhodobě:
„Samozřejmě, dosud tu nějakým způsobem funguje podvorje Moskevského patriarchátu v Karlových Varech, což je stará věc s požehnáním Posvátného synodu. Teď tam momentálně slouží údajně metropolita Ilarion. A je dost možné, že si tím Moskva sleduje nějaké své mocenské zájmy, ale do toho bych se nerad pouštěl, protože o tom nic nevím. Nicméně to je kanonicky požehnáno tradičně už desítky let."
Naše redakce tento rozhovor dále analyzuje a v nejbližších dnech vám přinese také informace o finanční situaci Pražské eparchie, které v rozhovoru zazněly.
Dříve SPN zveřejnil rozhovor s členem Eparchiální rady: Arcibiskup naše výzvy ignoroval.