Výsledky průzkumu SPN: Co skutečně formuje víru v našich zemích?
Foto SPN
Náš dotazník vyplnilo celkem 37 lidí, což sice nepředstavuje statisticky přesný vzorek celé populace, ale slouží to jako skvělá sonda pro lepší představu o postojích našich čtenářů. Velmi děkujeme všem, kteří se zúčastnili a poskytli nám cennou zpětnou vazbu. Byl to náš první výzkumný projekt SPN a jsme vděční za každý váš hlas. Už nyní víme, že příště bude výzkum ještě rozsáhlejší a témata ještě zajímavější.
Pravoslaví jako srdce průzkumu
První otázka našeho průzkumu se zaměřila na náboženskou identitu účastníků. Výsledky ukazují, že největší zastoupení mají pravoslavní křesťané, kteří představují 73 % všech odpovědí (27). S výrazným odstupem následují katolíci s 16,2 % (6 odpovědí) a skupina spiritualistů, kteří věří, ale nehlásí se k žádné církvi, což tvoří 8,1 % (3 odpovědi). Zbývající malou část tvoří lidé bez vyznání a zástupci jiných náboženství, shodně po 2,7 %.
Cesta k víře: Mezi tradicí a osobním hledáním
Druhá část našeho průzkumu se zaměřila na to, co bylo pro respondenty hlavním impulsem k víře nebo ke zvolení jejich současného vyznání. Výsledky ukazují velmi vyrovnaný souboj mezi rodinným zázemím a vědomým hledáním v dospělosti:
- Rodinná tradice: Nejsilnějším faktorem zůstává výchova v rodině, kterou uvedlo 43,2 % (16 respondentů).
- Osobní duchovní zážitek: Těsně v závěsu skončilo nalezení Boha až v dospělosti na základě silného prožitku, což byl hlavní důvod pro 35,1 % (13 lidí).
- Hledání smyslu a studium: Významnou roli hraje také reakce na životní krizi (10,8 %) nebo hlubší studium filozofie a učení (8,1 %).
- Další vlivy: Menší část účastníků k víře dovedla konverze z jiného vyznání (8,1 %), vliv partnera či přátel (5,4 %) nebo racionální úvaha, že „svět nevznikl z ničeho“ (1 odpověď).
Tato data potvrzují, že zatímco rodina dává základy, pro moderního věřícího je stejně důležité i vlastní, vědomé nalezení duchovní cesty.
Vědomá víra: Studium a příprava jako základ
Třetí otázka se zaměřila na to, zda měli respondenti chuť a možnost se podrobně seznámit s pravidly, naukou a historií své církve předtím, než do ní vstoupili (případně během dospívání). Výsledky naznačují, že pro velkou část našich čtenářů je víra spojená s aktivním vzděláváním:
- Maximální zájem o poznání: Největší skupina respondentů, celkem 35,1 % (13 lidí), zvolila nejvyšší hodnotu (5), což značí hluboký zájem o nauku a historii církve.
- Aktivní hledání odpovědí: Pokud sečteme dvě nejvyšší hodnoty (4 a 5), zjistíme, že více než polovina účastníků (54 %) vnímá studium víry jako klíčovou součást své cesty.
- Střední cesta: Hodnotu 3, tedy průměrný zájem nebo částečnou možnost studia, zvolilo 24,3 % (9 respondentů).
- Nízká míra seznámení: Naopak nejnižší hodnotu (1) zvolilo 18,9 % (7 lidí) a hodnotu (2) zvolil pouze jeden respondent (2,7 %). Tato skupina představuje ty, kteří měli před přijetím víry minimální možnost nebo potřebu studovat její pravidla a historii.
Tento graf ukazuje, že pravoslaví (a víra obecně) v našem regionu není jen o zvyku, ale pro většinu z vás představuje vědomé rozhodnutí podložené snahou porozumět hloubce křesťanského učení.
Víra jako životní kompas
Respondenty jsme v dotazníku následně rozdělili do dvou skupin – aktivní/praktikující věřící (62,2 %) a kulturní věřící (35,1 %), kteří se k vyznání hlásí, ale praktikují jej zřídka nebo neaktivně.
Pro ještě hlubší vhled do toho, jak víra ovlivňuje život našich respondentů, jsme se podívali na průměrné hodnoty odpovědí u těchto dvou skupin. Účastníci měli na stupnici od 1 do 5 (kde 5 znamená nejvyšší míru) ohodnotit, jak moc víra ovlivňuje jejich každodenní rozhodování. Výsledky ukazují zásadní rozdíl v tom, jak obě skupiny vnímají víru jako svůj životní pilíř:
Praktikující věřící: U této skupiny, která se aktivně účastní života církve, dosáhl průměr vlivu víry na rozhodování hodnoty 4,83. To potvrzuje, že pro aktivní věřící je víra téměř absolutním a rozhodujícím měřítkem jejich každodenních činů.
Kulturní věřící: U respondentů, kteří se k víře hlásí spíše tradicí, je tento vliv znatelně nižší s průměrem 2,77. Pro tuto skupinu je víra spíše doplňkem identity než přímým návodem k jednání.
Tato data jasně dokazují, že čím aktivněji člověk svou víru praktikuje, tím silnějším a vědomějším kompasem se pro něj stává při řešení každodenních životních situací.
Institucionální důvěra: Rozdělená společnost
Zatímco v předchozích otázkách o osobní víře jsme viděli jasné trendy, v otázce důvěry v církev jako instituci jsou výsledky velmi vyrovnané a ukazují na hluboké rozdělení mezi respondenty. Na stupnici od 1 (nejnižší) po 5 (nejvyšší) byly odpovědi rozloženy takto:
- Nejvyšší důvěra (5): Plnou důvěru v instituci vyjádřilo 18,9 % (7 respondentů).
- Vysoká důvěra (4): Hodnotu 4 zvolilo rovněž 18,9 % (7 respondentů).
- Střední důvěra (3): Neutrální nebo mírně pozitivní postoj zaujalo 21,6 % (8 respondentů).
- Nízká důvěra (2): Hodnotu 2 zvolilo nejvíce lidí, celkem 21,6 % (8 respondentů).
- Minimální důvěra (1): Naprostou nedůvěru v transparentnost a institucionální roli církve vyjádřilo 18,9 % (7 respondentů).
Zajímavostí je, že každá z krajních i středních hodnot (1, 4, 5) získala téměř identický počet hlasů. To naznačuje, že vnímání církve jako organizace je velmi individuální a pravděpodobně silně závisí na konkrétních zkušenostech jednotlivých věřících.
Podíváme se na jednotlivé skupiny
Důvěra u katolíků: Respondenti hlásící se ke katolické církvi hlasovali v otázce důvěry v instituci v průměru hodnotou 2,83. Jelikož se průzkumu zúčastnilo pouze 6 katolíků, nelze z tohoto čísla vyvozovat žádné obecné závěry pro celou církev. Tento výsledek uvádíme spíše jako zajímavost našeho výzkumu, která ilustruje rozmanitost názorů i v rámci menších zastoupených skupin.
Důvěra u pravoslavných: U nejpočetnější skupiny našeho průzkumu, vypadají výsledky následovně. Respondenti hlásící se k pravoslaví hodnotili svou důvěru v církev jako instituci průměrnou hodnotou 3,29.
Důvěra ostatních:
U ostatních skupin, které zahrnují ateisty, spiritualisty a lidi jiného vyznání, je vnímání církve jako instituce nejpřísnější. Důležité je ale říct, že dohromady tvořili tito respondenti skupinu 5 osob (plus jeden respondent s jiným vyznáním) a jejich průměrná důvěra v církevní organizaci dosáhla hodnoty pouhých 1,2.
Praktikující vs. Kulturní věřící
Při hlubší analýze dat o důvěře v církev jako instituci jsme narazili na zajímavý rozpor mezi těmi, kteří víru aktivně žijí, a těmi, kteří ji vnímají spíše jako kulturní identitu. Hodnoty na stupnici 1–5 opět ukázaly, že osobní zkušenost a aktivní účast hrají v míře důvěry zásadní roli:
- Praktikující věřící: U skupiny, která se aktivně účastní bohoslužeb a setkání, je důvěra v instituci vyšší, a to s průměrem 3,35. Přestože ani zde nejde o nekritické nadšení.
- Kulturní věřící: Respondenti, kteří se k víře hlásí, ale praktikují ji zřídka nebo neaktivně, jsou k institucionální stránce církve mnohem skeptičtější. Jejich průměrná důvěra dosáhla hodnoty 2,46.
SPN dříve informoval, že více než 380 milionů křesťanů po celém světě čelí pronásledování.
Přečtěte si také
Bulharsko slaví svátek svatého Štěpána, prvomučedníka církve
Svátek svatého Štěpána, připomínaný třetí den po Narození Krista, uzavírá v pravoslavné tradici vánoční sváteční okruh a připomíná prvního mučedníka církve.
Výsledky průzkumu SPN: Co skutečně formuje víru v našich zemích?
Po dvou týdnech sběru dat přináší redakce SPN výsledky průzkumu v České a Slovenské republice. Co ukazují odpovědi respondentů?
V Gruzínské pravoslavné církvi si připomněli 48 let od intronizace patriarchy
Pamětní výročí služby představeného církve bylo v Tbilisi i dalších městech země připomenuto bohoslužbami a blahopřáními duchovenstva i státních představitelů.
Zemplínsky vianočný vinš: Christos sa rodí v srdciach i domovoch
Zemplínsky kňaz Štefan Horkaj predniesol tradičný vianočný vinš, ktorý spája priania hojnosti a pokoja pre veriacich v chráme aj u obrazoviek po celom svete.
Redakční stanovisko k vyjádření Eparchiální rady OBE k reportáži SPN
Redakce vysvětluje informační záměr reportáže, připomíná oficiální postoj PCČZS k PCU a zdůrazňuje význam kontextu církevního dění i otevřené diskuse.