Politika nebo Evangelium? Proč patriarchové požehnávají válce z obou stran.

Podpora církví z Moskvy a Istanbulu ve skutečnosti podporuje válku na Ukrajině? Foto: SPŽ

23. února 2025, den před třetím výročím plnohodnotné invaze Ruské federace na Ukrajinu, patriarcha Bartoloměj a Kyril učinili prohlášení. O čem hovořili, na co byla jejich slova zaměřena? V jakém kontextu byla pronesena? To jsou důležité otázky, protože postoje náboženských vůdců takového měřítka mohou přiblížit nastolení míru na naší mnoha strádající zemi, nebo naopak – oddálit ho.

Politická podpora v Týdnu o posledním soudu

Patriarcha Bartoloměj pronesl svůj projev po bohoslužbě v chrámu svatého Mikuláše v Džibali za přítomnosti generálního konzula Ukrajiny a členů místní ukrajinské komunity, stejně jako generálních konzulů nebo zástupců generálních konzulátů Austrálie, Belgie, Bulharska, Francie, Dánska, Švýcarska, Nizozemska, Polska, Rumunska, Moldavska a Argentiny.

Těžko si lze představit, že by všichni tito diplomaté najednou přišli modlit se v pravoslavném chrámu. Spíše byli všichni pozváni, aby slyšeli prohlášení patriarchy Bartoloměje. To znamená, že to bylo ve skutečnosti politické setkání, které se konalo během bohoslužby. Týden před Velkým postem, který církev v tento den slavila, se nazývá „O posledním soudu“. A obvykle duchovní hovoří o této pro každého křesťana velmi důležité témě. Ale hlava Fanáru se rozhodla učinit geopolitická prohlášení. Nicméně jedno zmínění o posledním soudu bylo, ale opět v politickém kontextu.

Patriarcha Kyril se zúčastnil akcí k oslavě Dne obránce vlasti Ruské federace. Položil věnce na hrob Neznámého vojína v Alexandrovské zahradě u zdí Moskevského Kremlu. Ve stejný den poslal své blahopřání prezidentu Putinovi.

Oba patriarchové podpořili vůdce Ukrajiny a Ruska, tedy Zelenského a Putina. Citace z prohlášení patriarchy Bartoloměje: „Uznáváme neúnavné úsilí prezidenta Zelenského o ochranu suverenity a integrity Ukrajiny.“ Citace z blahopřání patriarchy Kyrila Putinovi: „Jsem přesvědčen, že odhodlání a dalekozrakost státního vedení spolu s oddaností našich vojáků vlasti budou i nadále přispívat k konsolidaci národa, inspirovat k novým dobrým činům na slávu Ruska.“

To jsou citace z projevů, kde jsou prezidenti Ukrajiny a RF zmíněni osobně. Ale i na mnoha jiných místech mohou být slova patriarchů smyslově vztahována k vůdcům dvou zemí.

Pozice patriarchy Kyrila

To, že patriarcha Kyril podporuje válku na Ukrajině, není žádným tajemstvím. Jeho četná prohlášení v tom nezanechávají žádné pochybnosti. 23. února 2025 v dopise Putinovi se vyjádřil v podobném duchu: „Všestranně podporující účastníky Speciální vojenské operace, stejně jako poskytující humanitární pomoc obyvatelům postiženým tímto konfliktem, archijerejové a duchovní Ruské pravoslavné církve neúnavně vyzývají celou společnost, aby se sjednotila a jednala, pevně věřila a modlila se za ty, kteří chrání naši zemi před nepřátelskými silami a různými útoky, chrání tradiční rodinné a duchovně-morální hodnoty, zajišťují svobodu a skutečnou nezávislost Ruska“.

Často jsme si kladli otázku – jak může dobyvačná válka RF na Ukrajině (a ta je skutečně dobyvačná, neboť RF již „legalizovala“ 4 oblasti Ukrajiny) „chránit tradiční rodinné a duchovně-morální hodnoty“? Proč Ruská pravoslavná církev poskytuje „všestrannou podporu“ účastníkům války na cizím území, jejíž výsledkem je smrt stovek tisíc pravoslavných Ukrajinců a Rusů? Jaká je zde vůbec souvislost?

A hlavně – je úkolem křesťanského pastýře hovořit o zajištění „skutečné nezávislosti“ státu? Jak to souvisí s učením církve a evangeliem?

Pozice patriarchy Bartoloměje

Pozici patriarchy Bartoloměje je obtížnější určit, ale také to možné je. Citace z prohlášení 23. února 2025: <em„Dnes Ukrajina znovu bojuje nejen za svou územní celistvost, ale také za svou samotnou existenci. <…> Mezinárodní společenství by se nemělo odvracet nebo podléhat falešným narativům a dezinformacím. Nemělo by umožnit pokračování útlaku nebo přijímat kompromisy, které podkopávají základní práva. Budoucnost by měla být budována na pevném základu mezinárodního práva, seberealizace a vzájemného respektu, nikoli na donucení a podřízení“.

Odkazy na územní celistvost a „kompromisy, které podkopávají základní práva“ lze vykládat jako podporu politické linie ukrajinského vedení, zaměřené na pokračování války až do úplného obnovení územní celistvosti. O tom opakovaně hovořil jak prezident Ukrajiny, tak úředníci nejvyššího stupně. Hovořilo se o nutnosti obnovit územní celistvost naší země v mezinárodně uznávaných hranicích, tj. v hranicích z roku 1991, včetně Krymu.

A nikdo nepochybuje, že by to bylo naprosto spravedlivé, ale vyvstává otázka: kolik dalších životů ukrajinských občanů je třeba obětovat na oltář tohoto vítězství? A je to vůbec možné, s ohledem na dnešní mezinárodně-politické reality a stav ukrajinské ekonomiky a sociální sféry? Vždyť ten samý Zelenský nedávno říkal, že „nejcennější, co na Ukrajině máme“ – to jsou lidé, které „velmi chceme neztratit“. A území lze později vrátit „diplomatickou cestou“.

Mnozí politologové se shodují na názoru, že ve skutečnosti válka za obnovení územní celistvosti nese obrovská rizika pro existenci země. Tak k čemu vlastně vyzývá patriarcha Bartoloměj?

Jednoznačný závěr z jeho slov učinit nelze, ale pokud se na tato slova podíváme v širším kontextu, dostaneme takový obraz. Patriarcha Bartoloměj je dlouholetým přítelem bývalého prezidenta USA D. Bidena. Konstantinopolský patriarchát má s americkou Demokratickou stranou dlouhé a pevné vazby. Hlava Fanáru po mnoho let sleduje liberální agendu demokratické strany USA. To zahrnuje podporu hnutí BLM, reverence k ideologii LGBT, a výzvy k hlasování pro D. Bidena v volb

Přečtěte si také

PCU porušuje Tomos a vytváří církevní strukturu v ČR

Na sociálních sítích se objevila zpráva o založení první „Kapelanské mise Pravoslavné církve Ukrajiny“ v České republice, která má působit v Brně a to v rozporu s Tomosem z roku 2019.

Prázdný chrám v Nikósii: odpor proti sesazení metropolity Tychika

Katedrální chrám svatého apoštola Barnabáše v Nikósii, hlavní chrám Kyperské pravoslavné církve, zůstal v neděli 13. července téměř prázdný – právě v den, kdy si Církev připomíná svaté Otce IV. všeobecného sněmu.

Pravoslaví v ČR: Místní církev vs. Ruská. Nezaměňovat!

V kontextu aktuálních mezinárodních událostí a historického vývoje je klíčové rozlišovat mezi dvěma významnými pravoslavnými subjekty, které působí na území České republiky. 

Arcibiskup Juraj: Pravoslaví je lék pro svět; ne jed, který ho má otrávit

Arcibiskup Juraj reaguje na nenávistné výpady vůči Církvi a vyzývá k duchovnímu návratu k podstatě víry.

V Bulharsku reagovali na kritiku patriarchy Daniila kvůli postojům k PCU

Redakce SPN v Bulharsku publikoval obsáhlou odpověď na článek jeromonacha Nikity z monastýru Pantokrator na Svaté Hoře Athos s názvem „Bulharský patriarcha hází špínu na duchovnost Svaté hory“.

Jak maska přirůstá k obličeji a co z toho vyplývá

Lidé, kteří se k Církvi dříve stavěli pozitivně, nasazují masku pronásledovatelů a již ji nemohou sundat.