Kacířstvím v lávře moc přivolává neštěstí na celou zemi, – Novinský

Věřící vědí, že nezkazitelnost svatých Pečerských je znakem svatosti, nikoli předmětem pro laboratorní pokusy, poznamenal jáhen.
Protopresbyter UOC a bývalý poslanec Vadim Novynsky na svých stránkách okomentoval faktické obsazení státem Blízkých a Dálných jeskyní lavry, stejně jako práci komise pro „zkoumání“ ostatků blahoslavených Pečerských.
Označil to, co se děje, za projev „neobolševické podstaty“ současné moci. Podle jeho slov cynismus a otevřené rouhání jsou obsaženy již v samotném formulování kontroly.
„Úředníci se chystají určovat svatost církevních relikvií? Nebo je cílem rozdělit blahoslavené Pečerské na „své“ a „cizí“?“ – ptá se Novynsky.
Upozornil, že v jeskyních Kyjevsko-pečerské lavry odpočívají svatí z různých regionů, včetně novgorodských, smolenských a polockých asketů. V Dálných jeskyních se nacházejí ostatky svatého mučedníka metropolity kyjevského a halického Vladimíra (Bohojavlenského), který byl zavražděn v roce 1918.
„Opravdu moc připravuje DNA testy pro určení „ukrajinštiny“ ostatků?“ – ptá se protopresbyter.
„Stát se zjevně snaží postavit proti Církvi, jak to dělali bolševici. V roce 1922 již iniciovali „kontrolu“ ostatků kyjevských Pečerských svatých, a poté, po celou dobu sovětské moci, je opakovaně obtěžovali,“ – poznamenal duchovní.
Podle jeho přesvědčení, neporušenost blahoslavených Pečerských je znakem svatosti, nikoli předmětem pro vědecký výzkum. „Proto ostatky blahoslavených Pečerských nejsou „pozůstatky“ pro laboratorní pokusy. To je – svatyně,“ – zdůraznil.
„Dnes v lavře ukrajinské úřady jednají nejen proti kanonické Ukrajinské pravoslavné církvi. Rouhají se a posmívají se celé plnosti pravoslaví,“ – prohlásil Novynsky.
Vyjádřil naději, že na činy ukrajinské moci bude reagovat všechny místní církve, a varoval: „Moc svým svatokrádežným jednáním přivolává nové pohromy a utrpení na Ukrajinu, vyzývajíc Pána a Církev jako Jeho stvoření.“
„Zůstává nám se modlit za Ukrajinu a za to, aby se na naši zem vrátil mír a blahobyt. A ti, kdo si zvolili cestu božího nepřátelství, – sami si určili svůj osud,“ – uzavřel Novynsky.
V dřívějších zprávách SPŽ psal, že teolog z Řecka se obrátil na představené církví kvůli rouhání v lavře.




