Británie dál zatýká křesťanské kazatele: svoboda víry se mění v terč
Ve Spojeném království přibývá případů, kdy policie zadržuje křesťanské pouliční kazatele za výroky, které jsou v zákoně legální. Tyto zásahy vyvolávají obavy o budoucnost svobody vyznání a projevu.
Shaun O’Sullivan, 36letý evangelikální kazatel z města Swindon, byl jednomyslně zproštěn obžaloby u Crown Court. Čelil obvinění z náboženského a rasového obtěžování muslimů za větu: „Modlete se za Židy a modlete se za Palestince.“ Proces trval šest dní a náklady dosáhly zhruba dvaceti tisíc liber. Případ zapadá do série zásahů, při nichž byl O’Sullivan opakovaně zadržován za zcela běžné projevy víry. O této a dalších kauzách informoval žurnál The European Conservative.
Kazatel byl během posledních let zatčen už šestnáctkrát, a to i za výroky jako „God bless you“ na propalestinské demonstraci. Na záznamu, který zveřejnil na sociálních sítích, je slyšet policistka, která tuto větu označuje za trestnou, „pokud způsobí újmu či stres“. Případ byl následně odložen, nicméně ukazuje, jak labilně jsou dnes v Británii chráněna základní práva těch, kdo veřejně mluví o víře.
O’Sullivan tvrdí, že policie hrabství Wiltshire proti němu vede vendetu. Pro britský tisk uvedl, že není rasista, ale má právo vyjadřovat své náboženské přesvědčení, i když s ním někdo nesouhlasí. V současnosti zvažuje právní kroky proti policii kvůli opakovanému obtěžování.
Ojedinělé to však není. V roce 2022 byl v centru Glasgow zatčen anglikánský pouliční kazatel Angus Cameron po obvinění kolemjdoucího z „homofobního jazyka“. Po hodině strávené v cele mu policie pohrozila obžalobou pro narušení veřejného pořádku, což je ve Skotsku trestné až rokem vězení. Případ byl nakonec stažen a Cameron obdržel odškodnění 5 500 liber.
Další známý případ se týká Oluwoleho Ilesanmiho, který byl v Londýně zadržen za údajné „islamofobní“ výroky. Policie mu zabavila Bibli, odvezla jej několik mil a následně „dezatčela“ daleko od jeho domova. Ilesanmi získal od Metropolitní policie odškodné 2 500 liber. Podobné zásahy zažili také Hazel Lewis či David McConnell, jejichž obvinění byla později smetena soudy.
Zvlášť znepokojivý incident se stal kazateli Dia Moodleymu z Bristolu. Byl fyzicky napaden během veřejné diskuse u univerzity poté, co odpověděl na otázku týkající se rozdílů mezi morálním učením islámu a křesťanstva a připomněl učení, že Bůh stvořil člověka jako muže a ženu. Ačkoliv byl napaden a shozen ze schůdku, policie nezatkala útočníky, ale odvedla v poutech jeho. Podezření ze „zhoršeného náboženského obtěžování“ bylo brzy odloženo a policie musela uhradit jeho právní výdaje. Letos se situace málem opakovala, když mu skupina mužů vyhrožovala nožem, a policisté znovu naznačili, že by mohli zatknout právě jeho.
Tyto případy ukazují, že nejde o nahodilé selhání jednotlivců. Zdá se, že část britských policejních složek začala vnímat křesťanské kazatele jako problém, kterého je vhodné se rychle zbavit, často jen proto, že jejich slova mohou vyvolat nesouhlas u radikálních skupin. V praxi tak bývá zatčen ten, kdo je napaden či ohrožen, nikoliv pachatelé násilí. Tento obrácený postup má podle právníků i pozorovatelů vytvářet „klid na ulici“, avšak za cenu potlačení svobody náboženského projevu.
Horší variantou je vysvětlení, že část policistů převzala logiku identitárního myšlení, v němž křesťané stojí na nejnižším stupni pomyslné hierarchie chráněných skupin. Úřady se pak snaží chránit „citlivé menšiny“, i když to odporuje zákonu a ústavním zásadám. Tento přístup je neslučitelný s právním státem.
Zadržování kazatelů za slova, která nejsou trestná, vytváří vážný precedens. Nikdo by neměl riskovat zatčení, výslech či veřejné zostuzení jen proto, že někoho uráží jeho víra. Pokud britské úřady tuto logiku nepřehodnotí, stanou se hrozbou nikoli křesťanští kazatelé, ale samotná policie, která oslabuje svobodu a veřejný pořádek tím, že zaměňuje odpor s kriminalitou.
SPN nedávno informoval o jmenování vůbec první ženy do funkce generální sekretářky Skotské biskupské konference.