Patriotismus nebo uranopolitismus? Duchovenstvo Ruské pravoslavné církve před volbou.

2825
18 února 19:50
300
Jak se v Ruské pravoslavné církvi spojuje nebeský a pozemský patriotismus? Foto: SPŽ Jak se v Ruské pravoslavné církvi spojuje nebeský a pozemský patriotismus? Foto: SPŽ

Na schůzi moskevského duchovenstva došlo k polemice mezi patriarchou a jedním z kněží na téma pozemského a nebeského patriotismu. Analyzujeme argumenty obou stran.

11. února 2025 byl pravoslavný mediální prostor doslova vyhozen do vzduchu video ze zasedání duchovenstva Moskevské metropole. V něm patriarcha Kirill na slova mozaického kněze Alexeje Šljapina, že „kněz by měl směřovat lidi do Božího království, a ne se zabývat patriotismem“, odpověděl následující: „To je skvělé, že? Poprvé to slyším! Vy, otče, nejste náhodou ze Západní Ukrajiny? Jděte, sedněte si a vážně přemýšlejte o všem, co jste teď tady řekl“.

Kritici předsedy RPTs se rozhořčili: jak může zkušený patriarcha místní církve veřejně prohlásit, že poprvé slyší o nejdůležitějším úkolu pastýře Kristova stáda, formulovaném samotným Pánem? Jak může nazývat „blábolením“ slova o Božím království?

Obhájci předsedy RPTs okamžitě začali jeho slova obhajovat. Jejich argumenty lze shrnout takto:

  • slova předsedy RPTs byla vytržena z kontextu;
  • slova: „poprvé to slyším“ – to je sarkasmus. Je třeba je chápat ve smyslu: „Copak to nevíme bez vás?“;
  • kdo jste, abyste kritizovali samotného patriarchy?

Brzy se objevila i rozšířená verze dialogu mezi knězem a patriarchou, která již umožňuje analyzovat vše, co se stalo, aniž by se něco vytrhávalo z kontextu a činilo se důkladnější závěry.

O. Alexej Šljapin a uranopolitismus

Klerik, který vystoupil na zasedání duchovenstva – je následovníkem známého kněze a misionáře Daniela Sysojeva, který byl zavražděn v roce 2009. Předpokládaným motivem vraždy byla pomsta za ostrá vyjádření proti islámu. V posledních letech svého života o. Daniel kázal uranopolitismus, který definoval takto:

„Uranopolitismus – to je (z řeckého uranos – nebe, polis – město) učení, které tvrdí, že Boží zákony mají přednost před pozemskými, primát lásky k nebeskému Otci a Jeho Nebeskému Království nad všemi přirozenými a hříšnými touhami člověka. Uranopolitismus tvrdí, že hlavním příbuzenstvím je příbuzenství ne podle krve nebo země původu, ale příbuzenství v Kristu. Uranopolitismus tvrdí, že křesťané nemají zde věčné občanství, ale hledají budoucí Království Boží a proto nemohou ničemu na zemi odevzdat své srdce. Uranopolitismus tvrdí, že v smrtelném světě jsou křesťané poutníci a přistěhovalci, a jejich vlast je v nebi“.

V této definici nic neodporuje Novému zákonu, ale mezi stoupenci a odpůrci tohoto učení se vztah k němu někdy dostává do extrémů. Buď je popírána láska k vlastní zemi a svému národu vůbec, nebo je patriotismus uznáván jako hlavní křesťanská ctnost. Kněz Alexej Šljapin je stoupencem uranopolitismu a několikrát se vyjádřil v jeho obraně. Jeho slova na eparchiálním zasedání nejsou ničím jiným než vyjádřením tohoto učení, i když ne zcela úspěšným.

Kontext dialogu mezi patriarchou Kirillem a o. Alexejem

Eparchiální zasedání duchovenstva se konají každoročně prakticky ve všech eparchiích. Nevyjímaje Moskevskou eparchii (nyní to je metropole), jejímž vládnoucím arcibiskupem je patriarcha Kirill. Na tomto zasedání byl projednán a přijat závěrečný dokument, v němž bylo mnoho věcí: podpora rodin s mnoha dětmi, poděkování kněžím, kteří jezdí na frontu, boj proti potratům a odpor vůči neojázečství. Mimochodem, v samostatném bodě se hovořilo o podpoře UPTs. Patriarchovi Kirillovi byla v tomto dokumentu vyjádřena zvláštní vděčnost za práci, „ukazující na nutnost neustálého sebezlepšování duchovního a jeho aktivní účasti na zachování a posílení tradičních duchovně-morálních základů ruské společnosti“. Replika o. Alexeje Šljapina se týkala 11. bodu závěrečného dokumentu, který zní takto:

„11. Nástupující rok 2025 byl prezidentem Ruska vyhlášen Rokem obránce vlasti. Zasedání vyzývá kleriky metropole, aby prostřednictvím modlitby a kázání posilovali lásku k vlasti, zejména v souvislosti s oslavou 80. výročí vítězství ve Velké vlastenecké válce“.

Ale vlastně, kontext dialogu není omezen pouze eparchiálním zasedáním. Je mnohem širší. Když v roce 2022 Rusko zahájilo agresivní válku proti Ukrajině, církevní hierarchie RPTs měla tři možnosti, jak na to reagovat.

První možnost – odsoudit činy státní moci. Agresivní dobyvačná válka (a vidíme, že v průběhu vojenských akcí Rusko získává území Ukrajiny) – to je smrtelný hřích. Takové tvrzení vychází z Nového zákona, církevního tradice a děl naprosto všech svatých otců, kteří psali o válce. Církev vyzývá k obraně své země, ale to se říká pouze o obranné válce. Můžete říkat, co chcete, že Západ, USA, Ukrajina s někým jiným se chystali zaútočit na Rusko, a ona prostě provedla preventivní úder. Nicméně fakt zůstává faktem – Rusko zaútočilo na Ukrajinu, a ne naopak. Stejně tak někteří historici uvádějí spoustu důkazů, že Stalin se chystal zaútočit na Hitlera, ale fakt zůstává faktem – Německo zaútočilo na SSSR, a ne naopak.

V historii Ruské církve byly precedenty, kdy hierarchové se odvážili obviňovat mocné. Například svatý mučedník Filip (Kolýčev), moskevský metropolita, který v 16. století vyloučil Ivana Hrozného z přijímání a obviňoval ho za opričninu. Nebo svatý mučedník Arsenij (Maciěvič), rostovský metropolita, který v 18. století fakticky anatematizoval císařovnu Kateřinu II. za to, že brala majetek církve a zavírala kláštery („anathema útočníkům na církve a kláštery“).

Samozřejmě, abyste takto jednali, musíte mít velmi velkou víru a odvahu. Ale moderní církevní hierarchie RPTs měla i jiné možnosti.

Druhá možnost – vyzvat všechny strany k míru, vyjádřit soustrast v souvislosti s úmrtím civilistů

Pokud jste si všimli chyby, označte příslušný text a stiskněte Ctrl+Enter nebo Odeslat chybu, abyste o tom informovali redakci.
Pokud v textu najdete chybu, vyberte ji myší a stiskněte klávesy Ctrl + Enter nebo toto tlačítko. Pokud v textu najdete chybu, vyberte ji myší a klikněte na toto tlačítko. Vybraný text je příliš dlouhý!
Čtěte také